stageblogdenemarken.reismee.nl

Mijn eerste Deense baby!

Jaaaaa! Vandaag was het zo ver! Ik was bij de eerste normale geboorte sinds mijn tijd hier! Ik had een dagdienst en om 15.15uur zat mijn dienst er eigenlijk op. Echter ging deze mevr zo snel vooruit en had zij op dat moment al 8cm ontsluiting, dat ik besloot nog even te blijven! En nog geen twee uur later was hun derde kindje, super vlot geboren! Erg leuk om hier bij te zijn!

Toen het hoofdje van de baby geboren was, en hij de uitwendige spildraai had gemaakt, werden de schouders geboren. Nadat ik dit had begeleid, moest ik in de okseltjes haken om zo het kindje goed vast te kunnen pakken en deze op de buik van de moeder te leggen. Op dat moment ontstond er een beetje verwarring tussen mij en de verloskundige. De verloskundige snapte namelijk niet helemaal hoe ik dat wilde gaan doen en pakte zij daarom ook het kindje voor een deel vast en hebben we hem samen op de buik van de moeder gelegd. Later, na de bevalling, hebben we het nog eens overlopen op het fantoom bekken. Toen kwamen we er achter dat we verschillende manieren hebben geleerd om de oksels van de baby aan te haken. Hier in Denemarken zijn ze gewend om dit met de wijsvingers achterlangs te doen, terwijl ik heb geleerd dit met mijn pinken voorlangs te doen. We hebben er erg om gelachen omdat wij beiden nooit hadden bedacht dat daar nog een andere manier voor was! Ik dacht alles wel zo'n beetje te hadden uitgevraagd over de bevallingen. Regelmatig vroeg ik hoe ze hier is doen en bijna altijd was dat het zelfde als bij ons. Grappig om zo gaande weg wat verschillen te ontdekken.

Het was wel wat lastig voor mij om deze vrouw te coachen tijdens de bevalling, uiteraard sprak zij Deens met de verloskundige. Als ik haar iets wilde zeggen dacht ik; wat als de verloskundige dit net ook al heeft gezegd? of wat als ik nu juist het tegenovergestelde zeg? Ik denk daarom dat we maar steeds de verdeling moeten maken bij alle toekomstige bevallingen hier. Ik laat de verloskundige het ''praat-werk'' en de coaching doen, en dan doe ik het ''handen-werk''. Dit is uiteraard niet wat ik gewend ben, maar ik denk dat dat voor deze buitenland stage wel het beste gaat werken.


Reacties

Reacties

Ria

Super! De eerste bevallingen is 'op zak'!
Ja, leuk die verschillen ontdekken he! Er zijn echt wel meer manieren dan die je hebt geleerd!
Communicatie is inderdaad 'het moeilijkste'. Maar je gaat beslist ook meer Deens leren en dus zelf in staat zijn om meer te coachen. ;-) Komt goed! Veel succes!

Jennifer

Zo leren jullie van elkaar ! Leuk 1ste Deense baby in the pocket ....op naar de volgende. Succes Esmee .

Ellen

Eindelijk je eerste bevalling in Denemarken na een reeks secties. Op naar de volgende!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!