stageblogdenemarken.reismee.nl

Namen

Hier in Denemarken is het heel gebruikelijk dat een kindje bij de geboorte nog geen naam krijgt. Vaak hebben ouders een lijstje met namen, maar willen ze eerst het kind beter leren kennen om te zien welke naam het beste past. Het kind wordt na de geboorte ingeschreven bij de moeder op naam en krijgt dan zijn/haar CPR nummer. Daarna hebben de ouders nog 6 maanden (!) de tijd om het kind een naam te geven. Veel kinderen worden hier gedoopt, niet perse omdat de ouders gelovig zijn, maar meer omdat het gebruikelijk is om dat te doen. Bij zo'n doop hoort dan een feest en vaak wordt dan de naam ook bekend gemaakt. Sommige ouders houden een apart feest om de naam bekent te maken.

Dan is er ook nog het andere uiterste. Sommige ouders weten al wel wat de naam van hun kindje gaat worden en vertellen dit dan vaak ook al aan iedereen die het horen wil. Soms vraagt de verloskundige of ze al een naam hebben en wanneer dat zo is wordt deze vast op het bord in de verloskamer geschreven, nog voor het kind geboren is. (Dit is het bord waar ook de namen van het koppel op staan, de zwangerschapsduur, etc). Ik vind dit grappig om te zien, omdat wij in Nederland altijd heel geheimzinnig zijn over de naam. Bijna niemand verteld dit van te voren en zorgverleners vragen er ook nooit naar vóór het kind geboren is. (Sommige zeggen ook dat dat ongeluk brengt). Bovendien hebben we in Nederland 3 dagen de tijd om je kind aan te geven bij de gemeente.

Wat een verschil he!

Ellen

Wat grappig hé de verschillen per land
Ben benieuwd of je er nog meer gaat tegenkomen!!!!

Janne

Wow wat bijzonder. Een heel verschil!