stageblogdenemarken.reismee.nl

Pijnstilling

Na een mooie, vlotte bevalling is inmiddels ''mijn'' tweede Deense baby ook een feit! Om te mogen diplomeren moet ik er dit jaar in elk geval nog 9 doen, dan zit ik namelijk op de 40 bevallingen! Over dat aantal hoef ik mij dus geen zorgen meer te maken! :)

Voor ik vertrok wist ik al wel dat Denemarken ergens aan de top staat betreft hun gezondheidszorg. Dat maakte mij erg nieuwsgierig, want wat is hier dan precies allemaal beter? Nu heb ik daar na twee weken nog lang geen compleet antwoord op, maar over de pijnstillings-opties kan ik wel wat vertellen. Ze hebben hier duidelijk veel meer opties dan wij, erg leuk om te zien.

Voordat een vrouw hier echt aan medicinale pijnstilling begint, heeft ze nog heel wat andere opties om te overwegen! Ze kan kiezen voor het TENS apparaat (deze wordt wel eens in NL gebruikt, maar lang niet overal!). TENS staat voor Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie. Bij deze behandeling wordt met behulp van zwakke elektrische stroompjes de pijn verminderd. Het is een handig klein apparaatje waar je twee elektrode stickers op aansluit, die stickers plak je op een plaats waar het pijn doet bijv. op de onderrug. De vrouw kan zelf de sterkte van de elektrische stroompjes instellen en steeds weer aanpassen. Het geeft vaak veel verlichting voor de vrouw.

Ook hebben ze hier iets wat ze een ''bijensteek'' noemen. Ze gebruiken dan een spuitje met steriel water en een klein intracutaan naaldje. Ze spuiten dan een paar druppels van dat water op een rijtje net onder de bovenste laag van de huid. (Een beetje zoals een mantoux prik, wanneer je je laat testen op TBC). Bijvoorbeeld weer in de onderrug. Deze prikjes voelen dus een beetje zoals een bijensteek, vandaar ook de naam. Het is dus echt gemeen, veel vrouwen vinden dit erg pijnlijk maar zodra de prikjes klaar zijn geeft het verlichting in de rugpijn door de weeën.

Dan doen ze hier ook nog aan accupunctuur. Hierbij heb ik nog niet mee gekeken, omdat er tot nu toe nog niemand voor gekozen heeft. Ik ben benieuwd hoe dat precies in zijn werk gaat. Wordt vervolgd!

Lachgas is ook een veel gekozen optie. Dit hangt in elke verloskamer bij het bed. De verloskundige stelt de verhouding lachgas-zuurstof in en de vrouw zet vervolgens het kapje over haar mond en neus, ze ademt in en uit via het kapje en na twee weeën voelt ze al verschil. Veel vrouwen geven aan dat het ze echt heeft geholpen. Soms komen er wat grappige, vreemde praatjes maar dat komt echt door de lachgas.

Uiteraard kun je hier ook nog kiezen voor de epiduraal, oftewel de ruggenprik. Deze wordt in NL ook veelvuldig gekozen. Toch zit er een groot verschil tussen Denemarken en Nederland. Als je in NL een epiduraal hebt, krijg je een verblijfskatheter en mag je je bed niet meer uit. Sommige vrouwen kunnen hun benen niet meer bewegen/voelen, andere nog gedeeltelijk. Echter zijn de benen niet meer betrouwbaar genoeg om op te gaan staan en is in bed blijven de enige optie. Hier in Denemarken noemen ze het ook wel 'walking-epidural', je kunt er namelijk nog gewoon mee uit bed, lopen, zelf naar het toilet, op de yogabal, etc! Dat vind ik echt onwijs goed! Wisselhoudingen is bij een bevalling vaak echt cruciaal. Dus als ik íets mee mocht nemen vanuit hier naar NL, dan koos ik zonder twijfel hun epiduraal!

Echt super leuk om al deze opties en verschillen met NL te zien! Ik kijk uit naar wat ik nog mee zal gaan tegenkomen!


Reacties

Reacties

Jennifer

Kunnen ze hier nog veel van leren !

Ellen Beer

Leuk!!!!

Dyem

Wat een groot verschil! Ben benieuwd wat Denemarken verder zo uniek maakt in hun gezondheidszorg.

Petra

Interessant!

Esther

Leuk om je belevenissen te lezen Esmee!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!