stageblogdenemarken.reismee.nl

Nog meer bezoek! :)

Donderdag om 11.20uur haal ik mijn volgende bezoeker op van het vliegveld! Het is voor mij iets meer dan een uurtje rijden, en voor Sabien ongeveer even lang vliegen! Het is dramatisch weer en regent echt heel hard! Samen rijden we eerst even langs de supermarkt en dan naar het huis waar ik verblijf. Na een tour door het huis lunchen we gezellig samen en dan gaan we het centrum in. We beginnen met het regelen van een fiets. Morgen hebben we namelijk een uitje met de andere Deense studenten en Sab mag gezellig mee! We moeten dus even een fiets huren. Een swabfiets is blijkbaar op zijn kortst voor een maand te huur, maar van de dame achter de balie krijgen we ''Donky Republic'' als tip. Dit is een app die je kunt downloaden, je maakt een account aan, zet er wat geld op en dan kun je elke oranje fiets die daar bij hoort (en dat zijn er echt veel!) huren en dus via die app van het slot halen/op slot zetten. Echt een mooi systeem! Na dat we dat voor elkaar hebben gaan we naar het roof-top terras waar we een lekker theetje met een taartje nemen. Later lopen we door naar het gezellige straatje waar meerdere restaurantjes en kroegen zijn. Het is een gezellige, drukke straat met leuke verlichting en een kanaal in het midden waar je via bruggetjes van de ene naar de andere kant kunt. Ik ben er inmiddels al best vaak geweest en is een beetje mijn vaste stek geworden als ik bezoek heb! Haha :) We bestellen gezellig een schaal nacho's uit de oven en zitten dan al aardig vol, we delen nog een Belgische wafel met een bolletje ijs en gaan dan weer op huis aan.

De volgende ochtend gaat al om 06:00uur de wekker. We ontbijten, maken ons klaar en rijden dan richting het Tivoli park in het centrum, daar kunnen we gratis parkeren en daar staan meerdere fietsen in de buurt die via die app werken. We kiezen fiets 'Martha' en lopen samen richting het huis van Hanne. Hanne is de stage coördinator van hier, met haar heb ik regelmatig contact. Ik mag dan ook een fiets van haar lenen voor vandaag. Samen met Hanne fietsen we naar de pont waar alle andere studenten zich langzaam verzamelen. We stappen op de pont en ruim een uur later komen we aan op het eiland Samsø. Daar fietsen we ongeveer 4 km naar het plaatselijke ziekenhuis. Hier krijgen we een rondleiding! Het is een oud ziekenhuis met een gedateerde (maar knusse) inrichting en heeft niet veel faciliteiten, het is meer een plaats voor de fysiotherapeut, huisarts, ergotherapeut, etc. Wel is er een verloskamer en een spreekkamer voor de verloskundige. Maar een operatie kamer is er niet, wanneer er een complicatie optreedt bij een zwangere tijdens de bevalling die daar niet kan worden opgevangen wordt zij per helikopter naar het ziekenhuis in Aarhus gebracht. Na de rondleiding lunchen we gezellig met zijn alle en daarna geeft ik een presentatie over de verloskunde in NL en België. Tot slot doen we nog wat spelletjes buiten op het grasveld en dan fietsen we weer terug naar de pont. Inmiddels is de zadelpijn niet meer te negeren en weet ik weer precies waarom ik totaal niet van fietsen houd!!! Even lekker in het Nederlands tegen elkaar kunnen klagen over de fietsen en de zadels zonder dat de rest dit verstaat, is best fijn hahaha!

We nemen afscheid bij de pont van alle andere studenten en fietsen samen met Hanne terug naar haar huis. We bedanken haar voor de gezellige dag en het lenen van haar fiets. Sab en ik gaan terug naar de auto en rijden nog even langs het bakkertje die Hanne onderweg had aangeraden, hier halen we nog even wat lekkers. Terug bij het huis aangekomen geven we onze billen even een beetje rust na al dat fietsen! ;) Daarna gaan we weer naar het leuke straatje om wat te eten. Nikki (mijn huisgenoot die ook vanuit België hier op stage is) gaat ook gezellig mee. We eten bij een Italiaans tapas restaurant, echt heerlijk gegeten en een hele gezellige avond gehad!

Zaterdag slapen we lekker uit! We ontbijten lekker bij een bakkertje gaan vervolgens naar de markt waar Hanne ons gisteren over had verteld. Het is heerlijk weer en de zon schijnt. We lopen verder de stad in en shoppen wat. Einde van de middag gaan we terug naar het huis, hier kijken we samen met Nikki een film en snacken wat. We komen er achter dat Janni 'Prime video' heeft en vinden nog een film die we willen zien. Na de films is het al helemaal donker en rijden Sab en ik nog even een rondje om het ziekenhuis heen. Zo kreeg Sab een beetje een beeld van hoe groot het is.

De volgende ochtend vertrekken we al op tijd richting het vliegveld want het zit er alweer op, Sab vliegt om 10:15uur terug naar NL! Het was weer een onwijs gezellig weekend!!!

Jennifer

Tijd voor een fietsbroek Esmee?

Mirjam

Zo kom jij je weekenden wel door :) !!

Ellen

Super gezellig dat Sabine langs is gekomen!

Sabine

Was heeeel gezellig! Echt genoten :)